Svar: Dagsplaner for Tvillinger på 7md, samt natflaske eller vand?

2. marts 2021

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Nora og Ellas forældre

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres piger og alle jeres tanker - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne give jer lidt tanker med retur :)

Det er rigtigt, at jeres pigers rytme ændrer sig i takt med at de bliver ældre, og at der derfor sker ændringer i rytmen hele tiden. Deres vågne perioder bliver naturligt længere og mere aktive, de har brug for faste spisetider og også faste tidspunkter, hvor de puttes til lur, ligesom også putningen om aftenen begynder at ligge ret fast. Med den alder de har nu, vil de ofte have en rytme, hvor de sover 2 lure dagligt og en længere nattesøvn - de vil dog stadig have behov for mælk i løbet af natten.

Deres gennemsnitlige søvnbehov ligger på ca. 14.5 times søvn i døgnet. Da jeres piger ofte får flaske og puttes til ro kl 19 og sover måske 19.30 ish, og så starter dagen mellem 6-7, så sover de således ofte ca. 11 timers nattesøvn - og det giver naturligt "kun" godt 3 timers dagssøvn i alt. Det er således med til at forklare, hvorfor de har ændret på deres lange middagslur og ikke længere kan sove 2-3 timer midt på dagen. Ligesom det er med til at forklare, hvorfor du kan have svært ved at få dem til at sove længere om morgenen...

Jeg anbefaler 4 flasker i 7 måneders alderen, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger på disse tidspunkter, så vil de sikre væske- og mælkebehovet rigtig godt, samtidig med at der gives plads til anden og mere sufficient mad. Og jeg kan faktisk ikke rigtig se nogen grund til, at jeres piger skal have vand om natten. De skal naturligvis have vand til alle deres måltider, og de skal som sagt have deres 4 flasker, men der er ikke grund til at vænne dem til at drikke vand efter midnat. Her skal de helst lære at sove igennem. Samtidig har jeg ikke indtryk af, at de drikker meget store flasker og derfor kan undvære mælken. Det er vigtigt, at de stadig får MME (jern og kalk) nok, når de ikke er ældre, end de er...

Og at sove igennem, når man er 7 måneder gammel betyder, at man kan sove ca. 6 timer. Det kan f.eks. være fra kl 22 til 04, eller fra 23.30 til 05.30, det kan også nogle gange være sådan, at det længste søvnstræk ligger om aftenen, så de f.eks. sover fra kl 19.30 til 02 og derefter sover fra 02-06, hvor de så får flaske igen. Nogle børn trives rigtig godt med en drømmeflaske, som gives mere eller mindre i søvne - og andre trives bedre med at få lov til at vågne af sig selv og så få mælken der. I må prøve jer lidt frem, hvad I tænker fungerer bedst hos jer, for også her er børn forskellige. Men umiddelbart er det mælk, de bør tilbydes de 4 gange i døgnet, når de som sagt ikke er ældre end de er, de er ikke blevet 7 måneder endnu og fysisk er de nogle store piger, hvilket naturligt også øger deres behov for mælk/væske...

Det betyder, at mit forslag til en dagsplan hos jer - og lavet ud fra jeres angivne tider - f.eks. kunne se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover lidt videre indtil dagen begynder mellem 06-07

Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at sutte og gumle på selv, tilbydes også lidt frugtmos - det kan f.eks. godt være sveskemos, og vand af kop

Puttes til formiddagslur - og flasken her trappes stille og roligt ud, så de lærer at sove uden at få mælk først.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som de selv sidder og gumler på. Vand af kop.

Tilbydes lidt banan eller ...

Annonce

... lignende - og får herefter flasken og puttes til middagslur ca kl 14 som nu.

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at sidde med. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19-19.30

Sen aften 22-23: Drømmeflaske...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I 8-9 måneders alderen vil det ofte være rigtig fint med 3 flasker i døgnet, og her vil det ofte være flasken tidlig morgen, som forsvinder. Det vil sige, at jeres piger vil have behov for flaske før middagslur, aften og sen aften og efter midnat vil de så begynde at kunne sove hele natten igennem, og så starter dagen med grød. På den måde vil tiden således også arbejde lidt for jer - og heller ikke her, synes jeg, at der er grund til at vænne dem til at de skal drikke vand om natten. De skal naturligt sove igennem og væskebehovet netop dækkes i løbet af dagen og via drømmeflasken sen aften. Igen kan det dog godt være, at de vil trives bedre med et længere søvnstræk først på aftenen/natten så de melder sig og får deres flaske f.eks. kl 01/02, men det vil også være okay. Igen kan rytmen jo naturligt ændre sig, fordi de så til den tid er ældre, og der sker nye udviklingsmæssige ting. Det er mere, så I har lidt idé om, hvad man kan forvente nu og de næste måneder frem :)

Og så er der jo hele problematikken omkring drømmeflasken og deres refluks, og det lyder som om, at I her er nødt til at tage dem op, sætte jer med dem og give dem flaske og derefter så putte dem igen. Det skal I naturligvis overveje om I vil, og om det kan fungere, især fordi I jo har to, som I skal hjælpe, og også fordi flaskegivningen tager rigtig lang tid. Jeg tænker dog, at i takt med at de bliver ældre, bedre kan kapere mælken og også begynder at få mindre mælk og spise mere og mere rigtig mad, så vil det også blive lettere at give dem flaske, når de har behov for det - og de vil kunne spise hurtigere og også kunne puttes hurtigere derefter.

.. og så igen - hvis de har så meget refluks, at det ødelægger deres nattesøvn, hvis de får mælk, og I sammen med jeres sundhedsplejerske har fundet ud af, at de faktisk godt kan nøjes med en flaske om natten, selvom de ikke er ældre end de er, så er det naturligvis også helt okay.

Du spørger, om det kan være en idé at stå op med den tidlig morgen og rykke hele rytmen frem, og det tænker jeg umiddelbart ikke. Jo tidligere de står op, jo mere vil de have behov for 3 lure dagligt, og det vil naturligt igen påvirke deres puttetidspunkt om aftenen, så de måske begynder både at sove sent og stå tidligt op, men så sove mere om dagen.. og jeg fornemmer ikke, at det er det I ønsker?

Så der er mange tanker frem og tilbage, og jeg kan godt forstå, at I synes det er svært at finde ud af, hvad det rigtige vil være. For jeres piger er fysisk store piger, som naturligt derfor har brug for mere væske/mælk, og samtidig har de svært ved at drikke deres mælk, og det tager rigtig lang tid.

Jeg tænker, at I lige nu befinder jer i en overgangsperiode, og på mange måder arbejder tiden for jer. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget lige nu, som naturligt påvirker deres rytme og også deres søvn. Derfor må I lige nu forsøge at gøre det, I fornemmer fungerer bedst for jeres familie - og forsøge at finde en rytme, som både kan fungere for jer lige nu - men som også kan fungere på sigt. Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej til at finde ud af det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.